RAMADHAN KAREEM. LAILATUL QADAR 1434H

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.








Selamat menjalani ibadat Puasa tahun ni di ucapkan pada semua. Tahu-tahu dah masuk Ramadhan ke-20 tahun ni. Tanya diri anda. Apa achievement kita semua sepanjang 20 hari kita berada di Bulan Ramadhan ni? Tepuk dada tanya iman.  

Malam al-Qadar telah diketahui umum sebagai malam yang amat istimewa buat seluruh umat Islam. Ia berdasarkan ayat Al-Quran dari surah al-Qadr. Firman Allah S.W.T :

Ertinya : "Malam Al-Qadar lebih baik dari seribu bulan" (Al-Qadar :2) 

Di malam ini jugalah Nabi SAW, bersungguh - sungguh beribadat melebihi malam-malam Ramadhan yang lain. Disebutkan didalam sebuah hadis :

Ertinya : Adalah Nabi SAW, beribadat dengan (lebih) bersungguh dan kuat di sepuluh malam terakhir Ramadhan, tidak sebagaimana baginda di malam-malam yang lain" 
(riwayat Muslim)



KESIMPULANNYA, Jum kita kejar malam Al-Qadar ni dengan perhebatkan lagi amalan kita. Jangan kita duk sibuk kejar duni je, tapi kejarlah akhirat jua. 

Selamat perbanyakan amalan. 

Assalamualaikum





"Berfikir sejenak, merenung masa lampau adalah permulaan yang baik untuk bertindak" -piJoL

Comments

  1. Peluang bertemu dengan Lailatul Qadar adalah peluang keemasan yang sangat-sangat bernilai.. grab it! InshaAllah, moga kita dapat bertemu dengan Llailatul Qadr tahun ini

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts