PUNCAK GUNUNG DATUK

Assalamualaikum semua!



Jumpa lagi di entry Puncak Gunung yang ke ketiga (3) iaitu Gunung Datuk, Negeri Sembilan.
tarikh keramat 16 - 17 April 2011 menjadi pilihan bagi trip hiking kali ni. 
Hiking Gunung Datuk ni boleh dibuat daypack sebenanrnya. 
Tapi nak santai dan release kan tensen keja opis, Jadila trip 2 hari 1 malam.
Yang paling bernasib baik, hanya team kami tujuh (7) orang sahaja yang bermalam on that day dan port landing memang banyak.. hahaha.. 

Streching skit atas puncak

Berehat dulu


View yg awesome.. Kenampakan tapak kaki


Ni Intro skit mengenai Gunung Datuk, Negeri Sembilan.

Gunung datuk secara logiknya patut dinamakan Bukit Datuk kerana hanya mempunyai ketinggian hanya 870 meter / 2900 kaki. Terletak di Rembau, Negeri Sembilan dan ianya merupakan satu destinasi yang baik untk mereka yang nginkan pendakian yang dapat dihabiskan dalam masa yang singkat. erjalanan ke puncak secara purata mengambil masa dua hingga 2 setangah jam dan bleh sampai ke puncak dalam masa satu jam sekiranya cergas dan fit. Tapi kalu asyik benti ambil gambar memang mana2 Puncak pun lambat sampai. Water point tiada dan pendaki perlu membawa bekalan air sendiri kerana ketiadaan sumber air di sekitar puncak.

Party at night

SOLAT, jangan sesekali tinggal

Yang bestnya,banyak fauna yang ditemui pada hari berkenaan. Ada tupai, centipede, burung, gibbon dan ada semut hutan. Yang xbestnya adalah SAMPAH... adoiiii.... Ini la dia mentality rakyat kita. Cite kat facebook mcm2 la, tapi hakikatnya ke laut. Simpanla skit keindahan alam ni tuk anak cucu masa depan. Overall, Gunung Datuk memang superb dan sangat sesuai dijadikan tempat training sebelum nak mendaki gunung - gunung di serata Malaysia especially G7. Jumpa lagi di entry mendatang.. Adios!.... 

The team

Nak tengok gambar kenangan.

Cer klik GUNUNG DATUK


"Look deep into NATURE, then will understand everything BETTER" - piJoL

Comments

Popular Posts